Svensk båthistoria
|
C.G Pettersson (1876-1953)
|
Familjen Pettersson var jordbrukare och fadern arrenderade skärgårdshemmanet
Tenögård utanför Waxholm. Carl Gustaf Pettersson föddes
den 6 augusti 1876 och var Carl-Wilhelm och Emma Petterssons första
barn i skaran av sex syskon. 1885 flyttade familjen till en större
gård på Ramsö som familjen förvärvade, och som
också skulle bli C.G:s fasta punkt i tillvaron under resten av livet. |
Redan tidigt i livet täljdes barkbåtar som sjösattes
under stort allvar.
Dessa övningar gav känsla och blick för linjer och
former som senare skulle hjälpa honom att bli en framgångsrik
båtkonstruktör. Båtar var ett vanligt
inslag i C.G:s vardag där han bl.a. rodde ut med färsk mjölk
till de närliggande öarna Tynningö, Rindö, Skogsö
m fl, åt boende och sommargäster. |
|
|
Efter grundskolan studerade C.G på tekniskt gymnasium i Stockholm
och fick också så småningom lärlingsplats hos båtbyggaren
och uppfinnaren Frans Julius Frodé på närbelägna
Tynningö som innebar att C.G fick ytterligare kunskaper i att rita
och konstruera.
De första båtarna C.G själv konstruerade och byggde var
en segelkanot och en isjakt. |
 |
År 1900 är
han mantalsskriven i föräldrarnas hem som båtbyggmästare,
en ståtlig titel på den tiden. I september
detta år gifter sig C.G med Maria Kristina Bergqvist och får
så småningom två barn, Oscar och Ester.
Tillsammans med sin storebror Robert och sin lillebror John startar
C.G ett mindre båtvarv på Ramsö år 1902, det
var beläget nära norra udden som hade det passande namnet
Båtudden. Samma år blir C.G invald i KSSS (kungliga svenska
segelsällskapet). Brodern John flyttar ganska
snart in till Stockholm och öppnar sportaffär. |
C.G
med hustrun Mia
och dottern Ester 1913 |
|
Efter ett par år på egen hand som båtkonstruktörer
och båtbyggare får bröderna kontakt med Svenska Motor och
Naf fabriken som konstruerat en motor med reversibel gång, och som
med ett sinnrikt system för styrning av ventiler och tändning
gjorde att motorn kunde köra baklänges vid backning.
Motorn tillverkades och såldes sedermera under namnet Reversatormotorn
och tillverkades av Motoraktiebolaget Reversator. Ett givande samarbete
för båda parter inleddes. |
1904 byggdes båten Vikingen efter C.G:s ritning, 8x1,27m furubordläggning
på ekspant, reling däck och sargar i mahogny, och med en
2,5 hk encylindrig Reversatormotor kom båten upp i en fart av
7,4 knop. Med denna båt ställde de upp
i motorbåtstävlingen i Kiel 1904 med C.G själv bakom
ratten och vann både första pris i sin klass och även
hederspriset Kielkannan. Åren 1904-1905 vann Vikingen
totalt 5 förstapriser i motorbåtstävlingar. |
 |
Vikingen
1904 |
|
 |
1905 vann också båten Tirfing första pris vid Svenska
Automobilklubbens motorbåtstävlingar i Stockholm. Denna
båt var byggd på ekspant med 5 mm furubordläggning
som var överdragen med impregnerad duk, inredning och däck
i mahogny. Båten var knappt 6 m lång och
en 5 hk tvåcylindrig Reversatormotor och en vikt på 680
kg blev det en fart på nästan 10 knop. |
Tirfing |
|
Samma år såldes Båtudden till Motoraktiebolaget Reversator
där C.G fick anställning som konstruktör. En ny varvsbyggnad
uppfördes ca 300 m norr om deras gamla varvsbyggnad som nu istället
blev virkesförråd. |
Efter bara ett år så
lämnade C.G företaget för att istället ta anställning
som varvschef på AB Gustaf Ericssons Automobilfarik (Gea) som
nu även ville börja med båttillverkning.
1907 lämnade han Gea för att öppna eget ritkontor och
bli konsulterande motorbåtskonstruktör. 1910
flyttades konstruktörsverksamheten över till Liljeholmen
eftersom Ramsö låg avlägset och svåråtkomligt
för kundbesök. 1910-1920 var goda
år för C.G, och med i snitt över 40st färdiga
konstruktioner per år mellan 1909-1917 så förstår
man att han hade fullt upp. Som tur var så var C.G morgonpigg
och drog sig inte för att boka möten tidigt på morgnarna
med kunder som ville ha båtar byggda. |
 |
|
1915 vid 39 års ålder söktes C.G upp av 24 årige
Ruben Östlund som efter studier på Tekniska skolan i Stockholm
som nu ville öka sina kunskaper i båtkonstruktion.
Mentorn och adepten arbetade ihop i 5 år, sedan kände sig Östlund
så säker i sin yrkesroll att han lämnade C.G för att
försörja sig på båtkonstruktion på egen hand.
De förblev dock vänner. |
 |
1922 bildade C.G AB Motorbåtsbyrån, och med den stora
arbetsbelastningen som följde så klarade inte C.G av allt
jobb ensam. Kontakt togs med Norrköpingsingenjören
Einar Runius som några år tidigare presenterats i Svensk
Motortidning med ett antal extrema racerbåtar som gillades av
C.G. Erbjudandet om kompanjonskap i AB Motorbyrån
mottogs med förtjusning av Runius som med sina idéer och
oräddhet var ett bra komplement till C.G:s klassiska ruffbåtar
och små motorer. Samarbetet ger frukt och gemensamt
signerade ritningar på extrema racerbåtar, sjöslädar
och moderna småbåtar börjar dyka upp. |
|
1924 byggs stegbåten Mr F som konstruerats av C.G och Runius åt
direktör Ernst Fuhr som med sitt blåmålade skrov hade stora
framgångar på tävlingsbanorna. Detta var
inkörsporten i de snabba stegbåtarnas värld. |
22 februari 1925 signeras ritningen till den i särklass mest
kända Pettersson båten, Wiking X, som konstruerats i syfte
att prova ut den nya A2-motor åt Pentaverken som ännu inte
kommit ut på marknaden. Den 20 juli samma år
startar från kajen vid Grand Hotell i Stockholm den mest kända
och troligtvis den mest väldokumenterade motorbåtsbåtresa
som gjorts av svensk besättning.
Planen var att med ”Tian” ta sig runt Skandinavien och
samtidigt testa den nya motorn. Med på resan
var förutom C.G även regissören dir. Carl Barcklind,
filmfotografen Carl Halling, författaren Ragnar Holmström
samt apan Jocke. 3 ½ månad senare den
3 november återkom Wiking X till Stockholm efter en strapatsrik
resa. |
 |
Penta A2 |
|
”Några allvarligare missöden hade ju icke inträffat.
Båten fanns kvar, motorn hade aldrig strejkat eller krånglat
och besättningen var fulltalig. Vad mer kan man begära”.
|
Efter Wiking X resan, fortsätter C.G i oförminskad takt att
konstruera båtar åt svenska folket. Allt ifrån små
båtar åt "vanligt" folk till stora lustyachter åt
förmögna bankdirektörer och industri magnater. Här
kan nämnas:
"Stella Marina" åt bokförläggaren Erik Åkerlund
år 1927. En 22x4 meters lustyacht som bara efter ett par år
byggs om och blir 28x4,5 meter.
"Juppe", en klinkbyggd 10x3,20 meters högsjöbåt
åt Pentaverkens grundare Fritz Egnell 1938.
"Läskaren " och "Svalkaren" beställdes
1946 av Stockholms Bryggeri. Detta var två transportfartyg som skulle
ha den angenäma lasten "dricka" det vill säga öl,
mineralvatten och läskedrycker. Det måste vara lasttåliga
fartyg, då skärgårdsbefolkningen i sommarvärmen
kunde konsumera åtskilliga mängder. Med alla flaskor fyllda
blev det ett deplacement på 53 ton. Fartygen mätte 20 meter
och med en bredd av 5,5 och drevs fram av en 90hk dieselmotor som gav
en fart av 9 knop. |
Ända fram till sitt sista levnads år var C.G aktiv. Tyvärr
nedsattes synförmågan de sista åren och han hade besvärligt
med de små ritningsdetaljerna. |
 |
Efter C.G:s död i mars 1953 beskrev vännen och konkrenten
Ruben Östlund hans liv och gärning i Till Rors. |
Klicka för
större bild |
|
Källa:
Pettersonbåten av Stefan Iwanowski
och Anders Værnéus
C.G. Pettersson - Båtkonstruktör och
äventyrare av Gunnar Fritz-Crone
C.G Pettersson - Legendarisk båtkonstruktör
av Gunnar Fritz-Crone & Åsa Arnö-Fritz-Crone
|
|
Tillbaka |
|